Lared

  • Zväčšiť veľkosť písma
  • Predvolená veľkosť písma
  • Zmenšiť veľkosť písma

Kto je dôležitejší? (impulz)

E-mail Tlačiť PDF

Mnohí obchodníci a podnikatelia radi “poľujú” na nových zákazníkov. Možno aj vy poznáte túto “loveckú horúčku”, to napätie hľadať potenciálneho nového zákazníka. Okrem toho je to uspokojivý a povznášajúci pocit odlákať konkurencii nejakého zákazníka. Obzvlášť vzrušujúce je to pre tých, ktorí s ostatnými radi súťažia.  Samozrejme je pre rast firmy dôležité získavať nových zákazníkov. Niekedy vieme obrat zvýšiť aj s existujúcim okruhom zákazníkov, ale trvalý rast je podmienený za normálnych okolností neustálym rozširovaním klientely.

Zároveň musíme byť opatrní. Keď sa v prvom rade zameriame na prilákanie nových klientov,  môže sa stať, že pritom prehliadneme už našich existujúcich zákazníkov. Je ľahké pokladať verného zákazníka za samozrejmosť a myslieť si, že ním bude navždy. Veď sa oňho predsa roky staráme. Prečo by mal chcieť od nás odísť? S takýmto nastavením sa dostávame do dvoch nebezpečenstiev:
- že mu nebudeme poskytovať kvalitné služby
- a tiež zabúdame, že tam vonku sú i ďalší “lovci”, ktorí sa usilujú o našich zákazníkov tak ako my o tých ich.
Skúsenosť nás učí, že je ľahšie udržať si spokojných stálych zákazníkov než nájsť nových. Napríklad neziskové organizácie, ktoré sú odkázané na finančnú podporu darcov a sponzorov, vedia, že je oveľa ľahšie si niekoho udržať, kto už verí v dobrú vec a užitočnosť organizácie než nájsť a získať pre dobrú vec nových ľudí.
To otvára ďalšiu otázku: Kto je náš zákazník, klient?
Niektoré firmy pokladajú za svojich zákazníkov nielen ľudí, čo kupujú ich produkty a využívajú ich služby, ale i svojich dodávateľov a zamestnancov.
Inými slovami každého, kto má svoj podiel na úspechu firmy.
Toto je obchodná prax a okrem toho súčasť nášho správcovstva pred Bohom, Keď vás požehnal dobrými zákazníkmi, očakáva, že ich oceníte a budete sa o nich dobre starať.  Ježiš nám prikázal „milovať našich blížnych ako samých seba.“ (Lukáš 10,27)
Inak povedané, mali by sme s našimi blížnymi a aj zákazníkmi jednať tak, ako by  sem chceli, aby bolo jednané s nami. Ako to robiť?
Uvediem pár biblických myšlienok:

Buďte všímaví vzhľadom na potreby zákazníkov.
Keď sa príliš sústredíme na získanie nových zákazníkov, môžeme prehliadnuť potreby našej stálej klientely.
„Poznaj dobre stav tvojho stáda a venuj pozornosť čriedam, veď hojnosť nebude navždy ani koruna pre všetky pokolenia.“  (Príslovia 27, 23-24)

Nestraťte dôveru vašich zákazníkov.
Keď sú zákazníci ignorovaní a zanedbávaní, môže byť, že sa necítia vážení a konkurencia ich ľahšie odláka a získa.
„Vy ste rozohnali a rozptýlili moje stádo a nedohliadli ste naň. Ja vás navštívim pre vaše zlé skutky – znie výrok Hospodina.“  (Jeremiáš 23, 2)

Vžite sa do situácie vášho zákazníka.
Aj my sme zákazníkmi iných firiem. Páčilo by sa nám, keby sme boli ignorovaní kvôli novým zákazníkom a odsunutí stranou? Preto Ježiš učil svojich nasledovníkov: „Všetko, čo chcete, aby ľudia robili vám, robte aj vy im.“ (Matúš 7, 12)

Rick Boxx

(ak máte záujem dostávať od nás týždenne bezplatné impulzy, môžete si ich objednať na e-mailovej adrese: Táto adresa je chránená pred robotmi nevyžiadanej pošty. Ak ju chcete vidieť, musíte mať povolený JavaScript. )