Lared

  • Zväčšiť veľkosť písma
  • Predvolená veľkosť písma
  • Zmenšiť veľkosť písma
Impulzy

Inšpirácia či pot? (impulz)

E-mail Tlačiť PDF

Umelec Chuck Close raz povedal: „Inšpirácia je pre amatérov – musíme prísť my ostatní a dať sa do práce. “ Niečo podobné poznamenal i Čajkovskij: “Umelec nesmie sedieť so založenými rukami s tou zámienkou, že práve nemá dobrú náladu.” Básnik  E.B. White vyjadruje túto myšlienku rovnakým spôsobom: „Spisovateľ, ktorý čaká s písaním na ideálne podmienky, zomrie skôr než napíše na papier jediné slovo.”

Vidíme tu zhodu medzi úspešnými, kreatívnymi ľuďmi, že pot je z dlhodobého hľadiska lepší než inšpirácia. Scenárista Neil Gaiman píše o tom, aká dôležitá je stálosť spisovateľa: „Tvoje slovo musí platiť každý deň, slová na teba nečakajú. Musíš písať, či už ťa niečo inšpiruje alebo nie. A to podivuhodné na tom je, že o polroka už nebudeš vedieť, pri ktorých odstavcoch si cítil inšpiráciu a pri ktorých nie, pretože jednoducho museli byť napísané.”
A čo to má všetko spoločné s pracoviskom a kažodennými výzvami, aby sme žili ako nasledovníci Ježiša Krista? Pomerne veľa. V našej práci musíme odolávať pokušeniu počkať si na inšpiráciu, aby sme viedli dôležitý predajný rozhovor, rozvinuli dobrú stratégiu pre rozšírenie obchodu alebo dokončili projekt, ktorý už príliš dlho odsúvame. A musíme pripomínať  našim podriadeným ako aj samým sebe, že kresťanský život sa neuskutočňuje cez inšpiráciu. Nečakáme na to, že príde moment, v ktorom budeme chcieť robiť všetko správne. Musíme jednať správne dnes a každý deň, či už sme inšpirovaní alebo nie.

Čítať celý článok...
 

Spokojný či nespokojný... (impulz)

E-mail Tlačiť PDF

Už nejakú dobu sa zaoberám témou spokojnosti. Zdá sa, že sa jedná o rýchlo pominuteľný stav. V jednu chvíľu sa cítime spokojní, potom sa niečo stane a nespokojnosť sa do nás opäť vkradne. Môže byť aj na niečo dobrá, môže byť motivátorom. Napríklad vtedy, keď vykonávame zamestnanie, ktoré nám neposkytuje nádej na povýšenie alebo neprináša väčšie a nové výzvy, nás náš pocit nespokojnosti môže popoháňať k zmene.

Študent, ktorý sa uspokojil so zlými známkami, potrebuje niekoho, kto ho bude poháňať. Ak má človek 30 rokov a stále býva u rodičov v pivnici a je spokojný s tým, že celé dni hrá video-  alebo počítačové hry, tak má vážny problém. V oboch scenároch by bola trocha nespokojnosti prospešná. Ak však máte 60 rokov a ste nespokojní, stane sa z vás mrzutý starý muž alebo nevrlá stará žena, ktorí zvyšok svojho života strávia sebaľútosťou. Otázka znie: Ako byť spokojný?

Čítať celý článok...
 

Náš zákazník - náš pán (impulz)

E-mail Tlačiť PDF

freerangePred mnohými rokmi som sa naučil jednu univerzálnu pravdu, na ktorú by sme nikdy  nemali zabudnúť: Je ľahšie udržať si starých zákazníkov ako získať nových. To platí ako pre ziskové firmy tak pre verejnoprospešné organizácie. A najlepším spôsobom ako získať zákazníkov je stála a vynikajúca služba zákazníkovi.

Toto mi napadlo, keď sme spolu s mojou ženou zažili frustrujúci zážitok v reštaurácii, ktorú sme často navštevovali. Keď sme prišli, dvaja pracovníci diskutovali s  kolegom. Keď si šéfka reštaurácie všimla, že sme si rozhovor kvôli jeho hlasitosti mohli vypočuť, ihneď sa nám ospravedlnila.
Mladý muž, ktorý nás priviedol k nášmu stolu, bol veľmi milý, ale časník, ktorý nás obsluhoval, bol ten najhorší, akého sme doposiaľ zažili. Bol kŕčovitý, ani sa neusmial, bol nepozorný a sprostredkoval nám pocit, že mrháme jeho časom. Nechcem vás nudiť všetkými detailmi zlej obsluhy, okrem toho, že to bolo po prvý raz v mojom živote, čo som sa chcel čo najskôr najesť a opustiť reštauráciu.
Nejednal som tak, ako by to bolo v dnešnej dobe bežné, nenapísal som na sociálne médiá, aby som vyventiloval svoju nespokojnosť. Namiesto toho som šiel na webstránku tej reštaurácie a napísal našu zlú skúsenosť medzi “komentáre hostí”. Do hodiny mi volal vedúci reštaurácie, aby sa mi ospravedlnil, zistil si  detaily a trval na tom, aby sme od neho prijali poukaz na ďalšiu bezplatnú večeru v ich reštaurácii, keďže chcel dať veci “opäť do poriadku”. Pripadalo mi to primerané, ale dodnes sme z tejto reštaurácie nič nedostali.

Čítať celý článok...
 

Nebezpečná cesta (impulz)

E-mail Tlačiť PDF

Keď som sa raz rozprával s Draytonom, jedným úspešným kresťanským podnikateľom, hovorili sme o dôležitosti správnej motivácie v podnikaní. Rozprával mi o rozhovore s mladým mužom, ktorého stretol deň pred naším stretnutím. Drayton sa ho opýtal na jeho sny a ciele a dostal veľmi rýchlu odpoveď: „Chcel by som zarobiť čo najviac peňazí a to veľmi rýchlo.“ Drayton mu na to povedal: “Túto odpoveď som počul už často - a väčšinou to tak nefunguje. Lepšie by bolo, keby ste sa zamerali na niečo, čo Vaši zákazníci potrebujú.” Pokým mi Drayton rozprával túto príhodu, napadlo mi varovanie apoštola Pavla, ktoré napísal svojmu  mladému sprievodcovi Timotejovi. V 1. liste Timotejovi 6,10 je napísané: „Veď koreňom všetkého zla je láska k peniazom. Z túžby po nich niektorí zblúdil z cesty viery a spôsobili si mnoho bolesti.”
V tejto pasáži nie je napísané, že peniaze samé o sebe sú zlé alebo že je nesprávne chcieť zarábať peniaze na zabezpečenie živobytia alebo na to, aby sme mohli získať dokonca aj iné veci, ktoré si želáme hoci nie sú nevyhnutné pre náš život. Ale peniaze sa môžu stať aj idolom, ktorý zožerie našu lásku. Peniaze sa stanú pascou, ak sa stanú dominantným cieľom v našom živote namiesto toho, aby nám pomáhali čo najlepšie využívať naše dary, talenty, zručnosti a pracovné skúsenosti a tiež v službe ostatným ľuďom.

Čítať celý článok...
 

Nechať si poradiť alebo nie? (impulz)

E-mail Tlačiť PDF

Je pre vás ľahké žiadať o radu, keď zápasíte s nejakou dilemou alebo problémom? Ak áno, akých ľudí v takej situácii vyhľadávate? Seth Godin, známy autor, podnikateľ, obchodník a  žiadaný rečník nedávno prednášal o dobrej rade. Nazval ju „…nezaplatiteľnou. Nespočíva v tom, čo chceme počuť, ale v tom, čo musíme počuť … nie je určená k tomu, aby sme sa lepšie cítili, ale aby sme sa stali lepšími. Hľadajte ju a vážte si skutočných priateľov, ktorých beriete natoľko vážne, že sa odvážite žiadať ich o radu.“ Godin hovorí, že dobrá rada je na nezaplatenie, pretože nie je tým, čo počuť chceme, ale čo počuť musíme. Príliš často vyhľadávame rady u ľudí, o ktorých si myslíme, že povedia, čo chceme počuť – aby potvrdili naše vlastné závery alebo posilnili už prijaté rozhodnutia. Ozajstní priatelia a radcovia nie sú tí, ktorí ulahodia našim ušiam, ale tí, ktorí podstúpia riziko, aby nám povedali aj ťažkú pravdu, ak je to potrebné.

Spomínam si na obdobie, kedy som mal niekoľko rokov veľmi dobré zamestnanie. Niektoré oblasti boli  pre mňa stále zaujímavé, ale bol som stále nepokojnejší.  Jeden z dôvodov, prečo som sa neobzeral po niečom inom bola istota. Mzdy boli v poriadku, cítil som sa dobre na  mojej pozícii, a ako u mnohých ľudí to známe sa mi zdalo menej ohrozujúce ako to nové. 
Jeden môj priateľ bez toho aby som ho žiadal o radu, sa ma opýtal: „Ak by nešlo o peniaze – ak by si si bol istý, že dostaneš výplatu, akú potrebuješ – ostal by si?“ Táto otázka ma prekvapila, ale po krátkom váhaní som musel uznať,  že by som sa pravdepodobne zmenil. Traja ďalší priatelia mi nezávisle od seba dali podobný návrh. A tak som sa pustil do hľadania inej pracovnej možnosti a za pár mesiacov som našiel prácu, ktorá bola omnoho zaujímavejšia a plná výziev. Rady mojich priateľov sa skutočne preukázali ako „nezaplatiteľné“.

Posledná úprava Štvrtok, 17 Júl 2014 06:34 Čítať celý článok...
 


Stránka 3 z 9