Lared

  • Zväčšiť veľkosť písma
  • Predvolená veľkosť písma
  • Zmenšiť veľkosť písma
Impulzy

NIKDY nie si sám

Nikdy nezabudnem na svoju prvú cestu do Európy. Mal som sa zúčastniť na jednom kongrese kresťanských podnikateľov v nemeckom Rothenburgu a letel som už o týždeň skôr, pretože som chcel navšítviť svojho strýka  a tetu v Budapešti. Keďže mám maďarské korene, bol som veľmi zvedavý na krajinu, z ktorej pochádzajú moji starí rodičia. A okrem toho som chcel zbehnúť aj do svojho rodného mesta Gießen, kde sme žili, pokým tam môj otec slúžil v americkej armáde.
Let z Atlanty, z Georgie, bol nezáživný. Ale keď sme pristáli v Stuttgarte, pilot nás informoval, že lietadlo má technické problémy a preto nemôže letieť ďalej do Budapešti. Namiesto toho boli všetci pasažieri autobusom transportovaní do Frankfurtu a odtiaľ sme mali pokračovať v ceste.  Ešte nikdy som sa necítil tak sám. V autobuse som počul samú nemčinu. a nerozumel som ani slovo. „Ako dokážem nájsť let z Frankfurtu do Budapešti?”, pýtal som sa sám seba.  „A ako sa dozvie môj strýko s tetou, kedy priletím do Budapešti?  A čo budem robiť, ak tam nebudú? Neviem po maďarsky ani ceknúť!“

Čítať celý článok...
 

Nebeská GPS (impulz)

Ktoré vynálezy mali podľa vás najväčší vplyv na ľudstvo? Nie je možné vytvoriť kompletný zoznam, ale k najdôležitejším vynálezom určite patrí: elektrické svetlo, auto, lietadlo, syntetické vlákna, počítač, mobil, internet. Určite vám napadajú ešte mnohé ďalšie, ktoré by ste doplnili do zoznamu. Ja by som ešte pridal GPS navigačný systém.

Pre ľudí bez orientačného zmyslu ako som ja je vysielaný navigačný systém z neba. Keď mi desaťkrát poviete, ako sa dostanem do nejakého cieľa, je dosť možné, že sa na to spýtam aj na jedenástykrát. Z nejakého dôvodu si môj mozog nie je schopný uchovať lineárne informácie ako napríklad údaje o smere jazdy do miesta, ktoré často nenavštevujem. Takže pre mňa je navigačný systém veľkou pomocou hlavne ak cestujem do neznámeho mesta. Pozorovaním sa zistilo, že zvlášť muži sa neradi pýtajú na cestu – sú hrdí na to, že dokážu cieľ nájsť bez cudzej pomoci -  či už ľudskej alebo technickej. To nechápem. Keď chce človek dosiahnuť určitý cieľ, prečo nespoznať najlepšiu, najefektívnejšiu cestu?

Aké by to bolo, keby existovala navigácia, ktorá by nám pomáhala nájsť orientáciu v našom často drsnom, nepredvídateľnom každodennom živote: Ktoré povolanie je pre mňa to najlepšie? Je správny čas zmeniť zamestnanie? Ako by sme mohli nanovo rozvíjať náš obchod, aby vyhovoval požiadavkám zmeneného dopytu na trhu? Kde je tá kľúčová osoba, ktorú potrebujeme pre náš pracovný tím? Ako nájdem najlepšiu rovnováhu medzi pracovným a osobným životom? Ako sa zbavím svojich dlhov?

Čítať celý článok...
 

Semienka úspechu (impulz)

Jeden úspešný podnikateľ si uvedomil, že by bolo načase, aby za seba určil nástupcu, ktorý bude viesť jeho firmu. Namiesto toho, aby zavolal jedného zo svojich riaditeľov alebo detí , zvolal najmladších vedúcich pracovníkov svojej firmy. Povedal: „Nastal čas, aby som zvolil svjoho nástupcu, a rozhodol som sa, že ním bude jeden z vás.”

Mladí zamestnanci boli šokovaní, avšak podnikateľ pokračoval: „Každému z vás dám dnes jedno semienko – jedno neobyčajné semienko.  Zasejte ho, zalievajte a o rok mi prineste to, čo ste z toho semienka vypestovali. A ja potom posúdim rastliny, ktoré mi prinesiete a vyberiem si svojho nástupcu.”
Jim, jeden z vedúcich, vzrušene rozprával svojej žene o tomto pláne. Pomohla mu zaobstarať kvetináč, zem a kompost a on zasial semienko. Každý deň kvetináč zalieval a pozoroval, či niečo narástlo. Čoskoro začali niektorí kolegovia rozprávať o svojich semienkach a o tom, ako ich rastliny začali rásť. Jim sa znova a znova pozeral na svoj kvetináč, ale nič v ňom nerástlo. Ubehli týždne, a stále nič. Všetci ostatní hovorili o svojich rastlinách, ale u Jima nič nerástlo a mal pocit, že je úplne neschopný.  Ubehlo 6 mesiacov  a v Jimovom kvetináči stále nič. Z toho usúdil, že asi semienko zahubil, avšak svojim kolegom nič nepovedal. Naďalej polieval a hnojil pôdu v kvetináči – tak veľmi si prial, aby semienko rástlo. Keď uplynul rok, šéf vyzval svojich mladých vedúcich, aby mu priniesli kvetináče s rastlinami. Jim svojej žene povedal, že prázdny kvetináč do firmy jednoducho nevezme. Ale ona ho povzbudila k tomu, aby bol čestný. Bol by to najtrápnejší moment v jeho živote, ale vedel, že jeho žena má pravdu.

Čítať celý článok...
 

Tvoje dôvody k práci??? (impulz)

Ľudia svoju prácu vykonávajú z rôznych dôvodov. Avšak predovšetkým preto, aby si zabezpečili  živobytie – aby mali jedlo na stole, strechu nad hlavou, aby mohli zaplatiť účty a dosiahnuť želaný životný štýl. Práca nám bez pochyby dáva možnosť niečo robiť – ponúka spôsob, ako pravidelne investovať a využívať  náš čas.
Práca nám môže sprostredkovať  aj pocit vlastnej hodnoty, uspokojenie z toho, že robíme niečo zmysluplné – predovšetkým vtedy, ak sa jedná o činnosti, na ktoré sa obzvlášť hodíme alebo pre ktoré  sme vyškolení. Ak máte prácu, ktorú radi vykonávate, tak patríte k šťastnej menšine zamestnaných ľudí – k veľmi šťastnej skupine. Ale šli ste už niekedy do práce s túžbou po uznaní, možno s nádejou na poctu a odmenu, ktoré by ukázali, že patríte k tým najlepším vo firme alebo v zamestnaní?
Ako redaktor nášho časopisu som sa každoročne zúčastňoval  na vydavateľských konferenciách. A v jeden večer týchto podujatí často prebiehalo udeľovanei cien, pri ktorých boli vyznamenané časopisy, novinári a vydavatelia v rôznych kategóriách.  Z času na čas získal aj náš časopis cenu a veľmi sme sa z toho tešili. Ale uvažovali ste už niekedy nad tým, aké pominuteľné sú takéto uznania – aj na tých najuznávanejších súťažiach?

Čítať celý článok...
 

Pozitívne spomienky (impulz)

Minulý rok som mal na starosti organizáciu jedného obchodného školenia. Jedným z prednášajúcich bol Peter Herschend, spoluzakladateľ Silver Dollar City, zábavného parku v americkom Missouiri. Počas toho, ako sme mu odovzdávali mikrofón, prišiel na pódium jeden muž z publika a odovzdal Petrovi malý darček. Bolo nezvyčajné, že poslucháč odovzdáva darček prednášateľovi a dokonca ešte pred prednáškou. Peter prekvapene a trochu váhavo otvoril balíček. Obsahoval fotoalbum s pestrými fotkami zo zábavného parku Silver Dollar City.
Ten muž vysvetlil, že táto fotokniha obsahuje všetky pekné spomienky jeho rodiny na mnoho návštev v tomto zábavnom parku. Táto rodina chcela týmito fotkami vyjadriť, ako veľmi si cení šťastné momenty a spomienky.
Vyšlo najavo, že toto gesto pasovalo k téme Petrovej prednášky o poslaní jeho firmy: „Vytvoriť spomienky na veci, ktoré by som chcel zažiť znova“. A priateľskosť tohoto účastníka konferencie zanechala spätne aj v rečníkovi presne takýto druh spomienok.

Nemalo by to byť cieľom aj našej práce, nášho podnikania, bez ohľadu na to, aký produkt predávame? Vyvolať spomienky na veci, ktoré by sme chcel zažiť znova.
Naša práca možno nebude zachytená na pekných fotografiách, ale mala by byť kvalitatívne tak hodnotná, aby ľuďom v hlave nadlho ostali pozitívne obrazy.

Čítať celý článok...
 


Stránka 7 z 9